MODUŁ 2
|
DZIAŁ IV – KINEMATYKA
|
Nr
|
Temat lekcji
|
Cele operacyjne – uczeń umie
|
Poziom wyma- gań
|
Ćwiczenia dla uczniów o obniżonych wymaganiach
|
Uwagi, treści ścieżek, procedury naprawcze
|
1.
|
Zapoznajemy się z wymaganiami programowymi i przedmiotowymi. Regulamin pracowni.
|
podać i przestrzegać wymagania przedmiotowe z fizyki;
|
--------
|
----------------------------------
|
---------------
|
podać i przestrzegać BHP pracowni;
|
2.
|
Opisujemy ruchy prostoliniowe
|
podać określenie ruchu;
|
p
|
|
|
podać określenie układu odniesienia;
|
p
|
podać określenie toru i drogi;
|
p
|
dokonać podziału ruchów ze względu na kształt toru;
|
p
|
wyjaśnić na przykładach na czym polega względność ruchu;
|
p
|
3.
|
Poznajemy cechy ruchu jednostajnie prostoliniowego
|
podać określenie ruchu jednostajnego prostoliniowego;
|
p
|
|
kaseta VHS 2 film nr 1 „Ruch jednostajny prostoliniowy”
|
zaprojektować i wykonać doświadczenie pozwalające wybrać ruch jednostajny prostoliniowy spośród kilku;
|
pp
|
narysować wykres prędkości w funkcji czasu;
|
p
|
narysować wykres zależności drogi od czasu;
|
p
|
wyjaśnić na przykładach zależność proporcjonalności drogi od czasu;
|
pp
|
rozwiązywać zadania obliczeniowe na ruch jednostajny;
|
p
|
analizować wykresy prędkości i drogi różnych ruchów jednostajnych;
|
pp
|
4.
|
Ćwiczymy zamianę jednostek prędkości
|
podać jednostki prędkości;
|
p
|
|
|
dokonywać zamiany jednostek prędkości;
|
pp
|
określić jednostkę prędkości różnych ciał w przyrodzie;
|
p
|
5.
|
Odróżnamy od siebie pojęcie prędkości średniej i chwilowej ( ruch niejednostajny)
|
podać przykłady ruchów odbywających się z różnymi prędkościami;
|
p
|
|
|
podać określenie prędkości średniej;
|
p
|
obliczyć prędkość średnią różnych pojazdów posługując się, np. rozkładem jazdy;
|
pp
|
podać określenie prędkości chwilowej;
|
p
|
wyjaśnić, która prędkość średnia czy chwilowa, charakteryzuje ruch;
|
p
|
6.
|
Poznajemy cechy ruchu zmiennego– przyspieszenie
|
podać przykłady ruchów w których zmienia się wartość prędkości;
|
p
|
|
|
podać określenie ruchu zmiennego;
|
p
|
podać określenie przyspieszenie i napisać wzór
|
p
|
wyprowadzić jednostkę przyspieszenia, narysować wykr.
|
p
|
7. 8.
|
Poznajemy cechy ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego Rozwiązywanie zadań – ruch jednostajnie przyspieszony
|
podać charakterystykę ruchu jednostajnie przyspieszon.
|
p
|
|
kaseta VHS 2 film nr 2 „Ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy” film nr 3 „Droga, szybkość, czas”
|
sporządzić wykresy zależności drogi, prędkości od czasu
|
p
|
obliczyć prędkość ciała oraz drogę przebytą przez ciało w tym ruchu;
|
p
|
rozwiązywać zadania, stosując poznane zależności; podać charakterystykę ruchu jednostajnie opóźnionego;
|
pp p
|
9.
|
Poznajemy cechy ruchu jednostajnie opóźnionego prostoliniowego
|
narysować wykresy przyspieszenia, prędkości i drogi
|
pp
|
|
|
stosować wzory na przyspieszenie, prędkość i drogę do rozwiązywania zadań obliczeniowych;
|
pp
|
analizować wykresy i na ich podstawie obliczać parametry opisujące ruch;
|
pp
|
10. 11.
|
Powtarzamy wiadomości o poznanych ruchach
|
-----------------------------------------------------------------------------------
|
-------------
|
------------------------------------------------
|
-----------------------------
|
12.
|
Praca klasowa z kinematyki
|
-----------------------------------------------------------------------------------
|
-------------
|
------------------------------------------------
|
-----------------------------
|
DZIAŁ V – DYNAMIKA I ELEMENTY KOSMOLOGII
|
13.
|
Opory ruchu
|
przedstawić argumenty przemawiające za tym, że ośrodek w którym porusza się ciało stawia opór;
|
p
|
|
prozdrowotna - bezpieczeństwo ruchu
|
podać przykłady rozwiązań mających na celu zmniejszenie oporu ośrodka;
|
pp
|
podać przykłady rozwiązań mających na celu wykorzystanie oporów ośrodka;
|
pp
|
wyjaśnić jak wyglądają kształty aerodynamiczne;
|
pp
|
wyjaśnić, kiedy opór nazywamy tarciem;
|
p
|
dokonać podziału tarcia na statyczne i dynamiczne i zilustrować przykładami;
|
p
|
14. 15.
|
Wyznaczamy graficznie siłę wypadkową
|
podać cechy wielkości wektorowych;
|
p
|
|
|
obliczyć i narysować wypadkową sił o tym samym kierunku i tych samych zwrotach;
|
p
|
obliczyć i narysować wypadkową sił o tym samym kierunku, przeciwnych zwrotach;
|
p
|
obliczyć i narysować wypadkową sił o różnych kierunkach i zwrotach;
|
pp
|
rozwiązywać zadania w których trzeba wyznaczyć graficznie i algebraicznie siłę wypadkową;
|
pp
|
16.
|
Pierwsza zasada dynamiki Newtona
|
przedstawić przykłady zjawisk potwierdzających, że zmiany ruchu ciała wymagają działania siły;
|
pp
|
|
europejska
|
podać treść pierwszej zasady dynamiki;
|
p
|
przedstawić przykłady zjawisk, które wyjaśniamy na podstawie bezwładności ciał;
|
pp
|
wyjaśnić, co to znaczy, że masa ciała jest miarą jego bezwładności;
|
p
|
stosować pierwszą zasadę dynamiki do wyjaśniania zjaw
|
pp
|
17.
|
Druga zasada dynamiki Newtona
|
przykłady zjawisk świadczących o tym, że przyczyną zmian parametrów ruchu są działające siły;
|
pp
|
|
prozdrowotna - bezpieczeństwo ruchu
|
podać treść drugiej zasady dynamiki;
|
p
|
zapisać wzór na przyspieszenie i siłę, wyjaśnić symbole występujące w tych wzorach;
|
p
|
stosować wzory na przyspieszenie i siłę do obliczania parametrów ruchu;
|
pp
|
wyjaśnić, od czego i jak zależy przyspieszenie ciała;
|
pp
|
18.
|
Trzecia zasada dynamiki Newtona
|
przytoczyć przykłady świadczące o wzajemności oddziaływań;
|
p
|
|
|
podać treść trzeciej zasady dynamiki;
|
p
|
wyjaśnić, dlaczego siły wzajemnego oddziaływania ciał nazywamy siłami akcji i reakcji;
|
pp
|
narysować siły działające na ciało leżące na poziomej powierzchni;
|
p
|
zastosować trzecią zasadę dynamiki do wyjaśnienia zjawisk otaczającego świata;
|
pp
|
19.
|
Spadek swobodny ciał
|
przedstawić wnioski z codziennych obserwacji dotyczące prędkości spadających ciał;
|
p
|
|
kaseta VHS 2 filn nr 4 „Swobodne spadanie ciała” film nr 5 „Zmiany szybkości granicznej” film nr 6 „Silnik odrzutowy”
|
wyjaśnić, co jest przyczyną, że różne ciała spadają z różną prędkością;
|
p
|
wyjaśnić wyniki obserwacji z spadania różnych ciał w próżni;
|
p
|
podać określenie swobodnego spadku ciał;
|
p
|
uzasadnić korzystając z zasad dynamiki, że swobodny spadek jest ruchem jednostajnie przyspieszony;
|
pp
|
podać wartość przyspieszenia grawitacyjnego na Ziemi;
|
p
|
obliczyć prędkość końcową ciał w swobodnym spadku;
|
pp
|
20.
|
Zasada zachowania pędu
|
podać określenie pędu ciała;
|
p
|
|
|
obliczać pęd ciał o różnych masach i różnych prędkośc.
|
p
|
zastosować zasadę zachowania pędu w prostych przypadkach ( układ dwóch ciał );
|
p
|
rozwiązywać zadania związane z zasadą zachowania pędu;
|
pp
|
21.
|
Ruch po okręgu
|
podać przykłady ruchów po okręgu obserwowanych w otoczeniu;
|
p
|
|
|
podać określenie ruchu jednostajnego po okręgu;
|
p
|
podać określenie okresu i częstotliwości w tym ruchu;
|
p
|
rozwiązywać problemy związane z ruchem jednostajnym po okręgu;
|
pp
|
22.
|
Oddziaływanie grawitacyjne. Prawo powszechnego ciążenia
|
zinterpretować treść prawa powszechnego ciążenia;
|
p
|
|
kaseta VHS 2 film nr 7 „Newton”
|
podać przykłady oddziaływania grawitacyjnego;
|
p
|
podać określenie przyspieszenia grawitacyjnego
|
p
|
przedstawić dorobek Mikołaja Kopernika;
|
p
|
23. 24.
|
Zapoznajemy się z podstawowymi wiadomościami o Układzie Słonecznym
|
przedstawić w ogólnych zarysach teorię powstania Układu Słonecznego;
|
p
|
|
kaseta VHS 2 film nr 8 „Układ Słoneczny” film nr 9 „Planety”
|
wymienić planety wchodzące w skład Układu Słoneczn. i ich krótką charakterystykę;
|
p
|
opisać drobne ciała wchodzące w skład Układu Słon.
|
p
|
scharakteryzować komety, meteory,meteoryty;
|
pp
|
25.
|
Satelity Ziemi
|
wymienić naturalnego satelitę Ziemi, podać przykłady kilku sztucznych satelitów;
|
p
|
|
|
wyjaśnić, jaka siła utrzymuje sztuczne satelity Ziemi na orbitach o stałym promieniu;
|
p
|
wyjaśnić do jakich celów wykorzystywane są sztuczne satelity Ziemi;
|
pp
|
omówić podstawowe cechy Księżyca;
|
p
|
26.
|
Omawiamy zaćmienie Słońca i Księżyca
|
narysować i omówić zaćmienie Słońca;
|
pp
|
|
|
narysować i omówić zaćmienie Księżyca;
|
pp
|
27.
|
Praca – wzór, jednostka
|
podać przykłady różnych zwrotów zawierających słowo praca;
|
p
|
|
|
uzasadnić zwyczajowy podział na pracę fizyczną i umysłową;
|
p
|
podać przykłady pracy w sensie fizycznym;
|
p
|
podać warunki przy spełnieniu których jest wykonywana praca w sensie fizycznym;
|
pp
|
zapisać wzór na obliczanie pracy i wyjaśnić co oznaczają symbole występujące we wzorze;
|
p
|
nazwać i stosować jednostki pracy;
|
p
|
wyjaśnić od czego zależy wartość wykonanej pracy;
|
pp
|
dokonać rozkładu sił na składowe i znaleźć siłę działającą zgodnie z wektorem przemieszczenia;
|
pp
|
obliczyć pracę jako pole powierzchni figury pod wykresem F=f (r);
|
pp
|
28.
|
Obliczamy moc urządzeń na podstawie poznanego wzoru
|
podać określenie mocy;
|
p
|
|
|
zapisać wzór na obliczanie mocy i wyjaśnić co oznaczają symbole występujące w tym wzorze;
|
p
|
odczytać na tabliczkach znamionowych różnych dostępnych urządzeń ich moc;
|
p
|
obliczać pracę wykonaną przez urządzenia, jeżeli znana jest jego moc;
|
pp
|
29.
|
Ćwiczymy rozwiązywanie zadań dotyczących pracy i mocy
|
przekształcać wzór na pracę i moc;
|
pp
|
|
|
stosować zamianę jednostek pracy i mocy;
|
p
|
rozwiązywać zadania obliczeniowe z zastosowaniem pracy i mocy;
|
pp
|
30.
|
Rodzaje energii i jej przemiany
|
podać przykłady zjawisk potwierdzających tezę, że do wykonania pracy niezbędna jest energia;
|
p
|
|
|
podać określenie energii jako zdolności ciała do wykonania pracy;
|
p
|
wymienić formy energii występujące w przyrodzie i najbliższym otoczeniu;
|
pp
|
podać przykłady przemian energii;
|
pp
|
31. 32.
|
Poznajemy rodzaje energii mechanicznej – Ek i Ep. Ćwiczymy rozwiązywanie zadań dotyczących energii mechanicznej
|
podać przykłady ciał mających energię potencjalną graw
|
p
|
|
|
wyjaśnić, że energia potencjalna jest związana z wzajemnym oddziaływaniem grawitacyjnym ciał;
|
p
|
wyjaśnić, że przyrost energii potencjalnej jest równy pracy wykonanej przy przemieszczaniu ciała względem poziomu;
|
p
|
zapisać wzór na energię potencjalną i wyjaśnić znaczenie symboli występujących w tym wzorze;
|
p
|
stosować wzór na energię potencjalną ciała do rozwiązywania zadań problemowych i obliczeniowych;
|
pp
|
podać przykłady ciał, które mają energię kinetyczną;
|
p
|
wyjaśnić, że energię kinetyczną mają ciała będące w ruchu;
|
p
|
podać przykłady potwierdzające, że wzrost energii kinetycznej wymaga wykonania pracy;
|
pp
|
wyjaśnić od czego i jak zależy energia kinetyczna ciał;
|
p
|
podać wzór na energie kinetyczną i wyjaśnić znaczenie symboli występujących w tym wzorze;
|
p
|
stosować wzór na energię kinetyczną ciała do rozwiązywania zadań problemowych i obliczeniowych;
|
pp
|
33.
|
Analizujemy na przykładach zasadę zachowania energii
|
podać przykłady zjawisk, w których występują przemiany energii kinetycznej na potencjalną i odwrotn.
|
p
|
|
|
przedstawić przyczyny rozproszenia energii meczaniczn.
|
pp
|
podać treść zasady zachowania energii;
|
p
|
przedstawić przemiany energii mechanicznej na przykładach różnych zjawisk, np. z różnych dyscyplin sp
|
pp
|
rozwiązywać proste zadania z zastosowaniem zasady zachowania energii mechanicznej;
|
pp
|
34. 35.
|
Charakteryzujemy zasady działania i zastosowanie maszyn prostych
|
podać przykłady sytuacji, w których do wykonania pracy konieczne jest zastosowanie urządzeń nazywanych popularnie maszynami prostymi;
|
p
|
|
kaseta VHS 2 film nr 10 „Pomiar wartości siły” film nr 11 „Dzwignie wokół nas”
|
wyjaśnić do czego stosuje się maszyny proste;
|
p
|
wyjaśnić, kiedy dźwignie będą w równowadze;
|
p
|
podać słownie i zapisać wzorem warunki równowagi dźwigni;
|
p
|
podać przykłady zastosowania kołowrotu oraz bloków nieruchomego i ruchomego;
|
pp
|
podać przykłady urządzeń mechanicznych, mechanicznych których zastosowano maszyny proste typu dźwignie;
|
pp
|
|
|
podać przykłady zastosowania równi pochyłej;
|
pp
|
wykazać, że odmianą maszyn prostych jest śruba i klin;
|
pp
|
uzasadnić, że stosowanie maszyn prostych jedynie ułatwia pracę, a jej nie zmniejsza;
|
pp
|
Mirosław Zborowski
|